Is dagvaarden de enige optie?

Gepubliceerd op 7 maart 2016

Onlangs werden wij benaderd door een administratiekantoor, dat het debiteurenbeheer doet voor een renovatiebedrijf. Laatstgenoemd bedrijf heeft twee jaar geleden renovatiewerkzaamheden verricht in de woning van een dame. Volgens deze dame zijn er diverse punten nog niet verholpen en betaalt ze daarom de eindnota niet. Het renovatiebedrijf stelt dat alle werkzaamheden keurig zijn afgerond en dat er geen punten meer hoeven te worden verholpen. Al bijna twee jaar lang zijn beide partijen hierover aan het steggelen. Van beide kanten is voorgesteld om gezamenlijk in de woning de punten na te lopen, maar om de een of andere reden is er nooit daadwerkelijk een afspraak gemaakt. Of dit nu komt door miscommunicatie of irritatie is niet meer te achterhalen. Het door de schuldeiser ingeschakelde incassobureau wist het blijkbaar ook niet meer en adviseerde om te gaan dagvaarden.

Uiteraard kun je in dit geval de dame dagvaarden voor de rechter, maar de rechter zal in zo’n geval proberen tot een schikking te komen. Dit kan ertoe leiden dat het renovatiebedrijf bepaalde punten moet oplossen en dat de dame vervolgens het restant van de factuur moet betalen aan de schuldeiser. Het kan heel goed zijn dat de rechter in dit geval beslist dat beide partijen hun eigen juridische kosten voor hun rekening moeten nemen. Kortom: om juridische kosten te voorkomen zal er nu daadwerkelijk een afspraak moeten worden gemaakt om de door de vrouw aangedragen punten na te lopen in de woning. Tevens zal er op basis van de overeenkomst tussen partijen vastgesteld moeten worden of het renovatiebedrijf wel verantwoordelijk is voor het verhelpen van bepaalde klachten. Als partijen lijnrecht tegenover elkaar staan is het handig om de afspraak te laten maken door vertegenwoordigers/gemachtigden van beide partijen, die nog blanco in deze casus staan. Tevens is het handig om deze vertegenwoordigers/gemachtigden tijdens de bezichtiging in de woning samen met een medewerker van de schuldeiser en de dame in kwestie aanwezig te laten zijn, zodat zij de bezichtiging in goede banen kunnen leiden en de rust bewaren. Vervolgens worden de eventuele op te lossen punten in een door beide partijen te tekenen schriftelijke overeenkomst gezet met een vervolgafspraak (en uiteraard met vermelding dat na oplossing het gehele restant direct wordt voldaan). Komen partijen er op deze manier toch niet uit, dan zou er ook nog door beide partijen 1 onafhankelijk expert kunnen worden ingeschakeld, waarbij de kosten van die expert elk voor de helft door partijen wordt betaald. Leidt dit ook niet tot een oplossing van het geschil, dan kan dagvaarden uiteraard altijd nog. Maar het is absoluut zinvol om eerst te proberen hoge juridische kosten te voorkomen.

KLANT incasso & debiteurenbeheer kan u adviseren en ondersteunen bij het oplossen van geschillen. U kunt hiervoor telefonisch contact opnemen via 078-8432241, via email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via ons contactformulier

Contactgegevens

KLANT incasso & debiteurenbeheer
Buitenplaats 4
3328 LJ Dordrecht
(bezoek alleen op afspraak)
078-8432241   E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


KvK-nr.: 65030885
BTW-nr.: NL179929951B01